torsdag 4 juni 2015

Ett sista blogginlägg

Terminen har gått mot sitt slut och jag har fått en hel del nya kunskaper med mig. Jag har lärt mig att tydligare förstå vikten av estetiska lärprocesser, jag har fått mer inblick i praktiska ämnesområden och jag känner att jag har utvecklats i min roll som pedagog. Körlings tankar har verkligen inspirerat och utvecklat mina egna och är något som jag kommer att bära med mig i min kommande yrkesroll. Jag har också fått mer kunskaper inom tematiskt arbete, inte minst genom att själv testa på det. Jag var kritisk till museibesöken vid kursstart, men det blev en ögonöppnare och jag har förstått att det finns många möjligheter till lärande vid ett museibesök. Genom museibesöken har jag också blivit inspirerad till att reflektera mer kring den fysiska miljön och jag hoppas att jag kommer att finna många kreativa lösningar när jag kommer ut i arbetslivet.

En av de största utmaningarna i kursen för mig har varit att arbeta kring drama och musik. Dels är det ämnen som jag känner mig osäker i och dessutom har det varit ämnen som jag tänkt ”fel” kring. Jag har alltid sett både musiken och dramat som utmärkta ämnen att arbeta med för att utveckla kunskaper inom språk, sociala relationer, matematik etc… Men genom att ta del av kursens litteratur har jag förstått vikten av att tänka kring dem som EGNA ÄMNEN att arbeta med. Vikten av att arbeta med  dem för att uppnå kunskaper inom just drama och musik – inte för att uppnå något annat. Det är något jag behöver utmana mig själv mer i och kursens workshops har varit en mycket god start.

Det har varit en termin full av nya insikter och idéer. Vi har fått ta del av teoretisk kunskap som jag kommer att ta med mig i mitt yrke, både när det gäller mitt eget lärande som barnens. Genom praktiskt utforskande har jag fått med mig mycket nya tips och tankar kring olika arbetsmetoder och nu är jag sugen på att komma ut och börja arbeta. Tack Högskolan i Borås för den här gången!

/Jennifer



Kursmål som berörts genom bloggen och i kursen inslag:

 
Mål
Efter genomgången kurs skall studenten på fördjupad nivå kunna:
 

redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och
estetiska lärprocesser
 

förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser
redogöra för och problematisera olika villkor för hur barn med annat modersmål (L1) än svenska kan stödjas i sin språkutveckling, såväl i svenska som i sitt modersmål
 

redogöra för och kritiskt granska olika metoder för att på ett tidigt stadium kartlägga, identifiera och förebygga
kommunikativa svårigheter
 

självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden
 
utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande
 
tillämpa, motivera och kritiskt granska användandet av olika digitala redskap för att stödja barns utveckling

kritiskt granska och analysera olika vetenskapliga texter med relevans för kursens innehåll och för den kommande yrkesrollen
 
skriva och bearbeta texter enligt vedertagen svensk skriftspråksnorm och använda källhänvisningsteknik enligt
Harvardsystemet

kommunicera kursens innehåll med barn och yrkesverksamma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar