En av de största utmaningarna i kursen för mig har varit att
arbeta kring drama och musik. Dels är det ämnen som jag känner mig osäker i och
dessutom har det varit ämnen som jag tänkt ”fel” kring. Jag har alltid sett
både musiken och dramat som utmärkta ämnen att arbeta med för att utveckla
kunskaper inom språk, sociala relationer, matematik etc… Men genom att ta del
av kursens litteratur har jag förstått vikten av att tänka kring dem som EGNA
ÄMNEN att arbeta med. Vikten av att arbeta med dem för att uppnå kunskaper inom just drama
och musik – inte för att uppnå något annat. Det är något jag
behöver utmana mig själv mer i och kursens workshops har varit en mycket god
start.
Det har varit en termin full av nya insikter och idéer. Vi
har fått ta del av teoretisk kunskap som jag kommer att ta med mig i mitt
yrke, både när det gäller mitt eget lärande som barnens. Genom praktiskt
utforskande har jag fått med mig mycket nya tips och tankar kring olika
arbetsmetoder och nu är jag sugen på att komma ut och börja arbeta. Tack Högskolan
i Borås för den här gången!
/Jennifer
Kursmål som berörts genom bloggen och i kursen inslag:
kommunicera kursens innehåll med barn och yrkesverksamma
Kursmål som berörts genom bloggen och i kursen inslag:
Mål
Efter genomgången kurs skall studenten på fördjupad nivå kunna:
redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och
estetiska lärprocesser
förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser
redogöra för och problematisera olika villkor för hur barn med annat modersmål (L1) än svenska kan stödjas i sin språkutveckling, såväl i svenska som i sitt modersmål
redogöra för och kritiskt granska olika metoder för att på ett tidigt stadium kartlägga, identifiera och förebygga
kommunikativa svårigheter
självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden
utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande
tillämpa, motivera och kritiskt granska användandet av olika digitala redskap för att stödja barns utveckling
kritiskt granska och analysera olika vetenskapliga texter med relevans för kursens innehåll och för den kommande yrkesrollen
skriva och bearbeta texter enligt vedertagen svensk skriftspråksnorm och använda källhänvisningsteknik enligt
Harvardsystemetkommunicera kursens innehåll med barn och yrkesverksamma
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar