I kursplanen beskrivs kursens innehåll på
följande vis:
Kursen ges på avancerad nivå och utifrån estetiskt didaktiskt perspektiv fördjupas barns lärande med fokus på kommunikation så som språk och matematik. Vidare behandlas tematiska, multimediala arbetssätt i syfte att skapa en meningsskapande miljö för alla barn. Med ett inkluderande synsätt behandlas flerspråkiga barns situation och hur förskoleverksamheten kan stötta dessa barn i sin utveckling av svenska och modersmål (L1). I kursen ingår att kunna använda sig av, analysera och kritiskt förhålla sig till kartläggnings- och bedömningsinstrument för barns språk- och matematikutveckling. Vidare ingår att med stöd av digitala redskap kunna erbjuda en kreativ miljö där barnen utvecklar kommunikativa och sociala förmågor. I kursen ingår att bearbeta vetenskapliga texter utifrån de olika perspektiv som texterna representerar. I samband med verksamhetsförlagd utbildning skall studenten stimulera barns lärprocesser inom olika kunskapsområden och kunna planera, genomföra och utvärdera aktiviteterna.
Referens:
http://www.hb.se/Student/Mina-studier/Kurs-och-programtorget/Programtorget/Antagen-HT-2012/Forskollararutbildning/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar