onsdag 28 januari 2015

Lite mer om kursen

I detta inlägg tänkte jag berätta mer om kursen. Den är på 30 poäng och sträcker sig med andra ord över hela terminen. Som alla kurser i utbildningen består den av en blandning av såväl teori som praktik, där som vanligt VFU ingår. Den här terminen har vi många inslag av praktiska moment i form av workshops, där vi får testa på olika material och tekniker. Inför VFU-perioden ska vi skapa ett didaktiskt material. Bloggen är min portfolio och en stor del av kursen. I den ska allt kursinnehåll speglas. Förutom workshops och VFU består kursen också av föreläsningar, seminarium av olika slag, tentamen och museibesök.

I kursplanen beskrivs kursens innehåll på följande vis:
Kursen ges på avancerad nivå och utifrån estetiskt didaktiskt perspektiv fördjupas barns lärande med fokus på kommunikation så som språk och matematik. Vidare behandlas tematiska, multimediala arbetssätt i syfte att skapa en meningsskapande miljö för alla barn. Med ett inkluderande synsätt behandlas flerspråkiga barns situation och hur förskoleverksamheten kan stötta dessa barn i sin utveckling av svenska och modersmål (L1). I kursen ingår att kunna använda sig av, analysera och kritiskt förhålla sig till kartläggnings- och bedömningsinstrument för barns språk- och matematikutveckling. Vidare ingår att med stöd av digitala redskap kunna erbjuda en kreativ miljö där barnen utvecklar kommunikativa och sociala förmågor. I kursen ingår att bearbeta vetenskapliga texter utifrån de olika perspektiv som texterna representerar. I samband med verksamhetsförlagd utbildning skall studenten stimulera barns lärprocesser inom olika kunskapsområden och kunna planera, genomföra och utvärdera aktiviteterna.
 

Referens:
http://www.hb.se/Student/Mina-studier/Kurs-och-programtorget/Programtorget/Antagen-HT-2012/Forskollararutbildning/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar