fredag 30 januari 2015

Om didaktiskt material 2015-01-26

Den 26 januari höll Lena Lyckeståhl i en kombinerad föreläsning och workshop om didaktiskt material eftersom vår VFU-uppgift är att skapa ett eget sådant.

Didaktik - läran om undervisningsmetodik

Didaktik är själva innehållet i undervisningen; det handlar om mål och medel och relationen mellan dem. Vid planering av materialet bör man utgå ifrån didaktiska frågeställningar såsom: Vad ska läras? Hur ska det läras ut? Varför? Vem ska lära? När ska det göras? Med vem? Var ska det ske? etc. Inför denna uppgift måste vi också reflektera över vår egen barnsyn eftersom materialet kommer att spegla den (ser vi barnet som kompetent eller generellt exempelvis?). Vi måste också kunna koppla materialet till vår syn på kunskap eftersom allt vi gör ska kunna motiveras utifrån vårt uppdrag.

Det som gör ett material didaktiskt är att det finns ett syfte med vad barnen ska lära. Det finns en relation mellan mål och medel. Som exempel lyfter Lyckeståhl en loppa. Det är loppan som är själva medlet, men det är det som står i loppan som är målet.

(Bild hämtad härifrån)

Efter informationen gick vi över på workshopdelen där vi fick ta del utav olika didaktiska material som studenter skapat. Utan att veta hur materialet skulle användas fick vi komma med egna idéer om vad tanken med materialet var, hur det kunde användas och vilka kunskaper barnen kunde utveckla med hjälp av det. Vi fick utmanas i att tänka didaktiskt och se möjligheterna i dessa material som vi inte visste syftet med. I vår grupp blev vi tilldelade ett material som bestod av ett fiskespö med en magnet, sex kort med olika motiv med en magnet på baksidan samt en påse. Vi förstod att tanken var att detta skulle användas som någon form av fiskedamm där barnen fick fiska upp ett eller flera kort ur påsen med hjälp av magneterna. Vi hade flera idéer om hur materialet kunde användas för att möjliggöra lärande. Några av våra tankar var att:


·         Prata om magnetism och testa magneterna på olika föremål/ytor, för att utveckla barnens kunskaper i naturvetenskap.

·         Använda korten för att bygga en saga och därmed utveckla barnens språk, exempelvis vad gäller ordförråd, uttal och grammatik.

·         Använda korten som sångkort (ex. ett kort med ett HUS kunde bli sången I ett hus i skogens slut), för att utveckla kunskaper inom musik, stärka gemenskapen i gruppen och utveckla språklig kompetens.

·         Använda korten som rimmemory i syfte att utveckla barnens språkliga kompetens (HUS och MUS etc.), för att utveckla barnens fonologiska medvetenhet (medvetenhet om språkljud och ordens ljudstruktur).

·         Använda korten för att undersöka vilka som hör ihop och vad som ska bort? (Exempelvis häst, katt, hund, hus), för att utveckla matematiska kunskaper när det kommer till likheter och olikheter.


       Förskolan ska sträva efter att varje barn:


·         utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap

·         utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra

·         utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang


(Lpfö 98 rev. 2010, s. 10)




Referenser:
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig:www.skolverket.se/publikationer?id=2442 

Muntlig källa. Lena Lyckeståhl. Didaktiskt material. Högskolan i Borås. 2015-01-26


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar