WORKSHOP 1: Hållbar framtid & Kreativa miljöer
Under den första workshopen fick vi först ta del utav en
föreläsning som handlade om hållbar utveckling. Det motto som genomsyrade
föreläsningen var Ingenting försvinner - allt finns kvar och sprider sig. Vi
pratade mycket om avfall och om användningen av plast. Vi fick också ta del
utav en del oroväckande statistik, exempelvis att det just nu finns omkring 100
000 000 ton sopor i Stilla havet. Vi fick också göra en övning framtagen av
Håll Sverige Rent. Den gick ut på att placera ut olika föremål på en tidslinje
där vi skulle gissa hur många år det tog för produkten att brytas ner.
Ett exempel på hur man kan arbeta med detta i verksamheten
är att gräva ner olika material och undersöka nedbrytningsprocessen. Enligt Lpfö 98 (rev. 2010, ss. 7-10) ska förskolan lägga stor vikt vid miljöfrågor och utveckla barnens respekt för allt levande samt omsorg om sin närmiljö.
Under eftermiddagspasset bjöds vi på en föreläsning om
kreativa miljöer och vi diskuterade vad den fysiska miljön har för betydelse
för lärandet. Enligt Lpfö 98 (rev. 2010, s. 6) ska förskolan erbjuda barnen en
miljö som utmanar, lockar till lek och som inspirerar barnen att utforska
omvärlden. Vi fick även titta på exempel på hållbar konst. Sedan var det dags
för oss att skapa hållbar konst med budskap. Vår grupp gjorde en tavla utav
äggkartonger med budskapet att våga återanvända material, samt en jordglob
av plastpåsar med budskapet Plastic is not that fantastic (en hint om
vad plasten gör med vår jord).
WORKSHOP 2: Fysik och
kemi
Vårt andra besök på Navet skulle handla om fysik och kemi.
Vi fick lyssna på berättelsen om Tunda
och Triton och sedan göra en aktivitet som byggde på den. Det handlade om
luftmotstånd, där vi fick vika helikoptrar av papper. Sedan fick vi testa hur
bra de flög innan de föll i marken och hur fort de kunde snurra.
Därefter lyssnade vi på en berättelse om Draken Berta och så kallad ”fissaft”.
Fissaften var vatten som rödkål kokat i. Vi fick lukta på den och sedan göra
olika experiment med den. Först fick vi testa att tillföra olika vätskor i den
för att se hur många olika färger vi kunde få fram. Många färger lade sig i
skikt, på grund av att behållaren var för liten och färgen inte kom ner. I
någon behållare blev färgen grön, vilket innebar att den var basisk på grund av
att den innehöll bikarbonat. De vätskor som blev rödaktiga var sura och
innehöll citronsyra. När den basiska och sura vätskan blandades fick den en
lila färg och var då neutral.
I det andra experimentet gjorde vi en ”lavalampa”. För att göra detta behöver du: fissaft, matolja, bikarbonat, citronsyra, ett provrör och en pipett.
Steg för steg:1. Häll bikarbonat i botten av ett provrör
2. Häll sedan matolja på
Nu uppstår bubblor på grund av
att luften som finns i bikarbonatet försöker pressa sig igenom oljan och vill
upp.
3. Fyll en pipett med sur fissaft (fissaft där du tillför citronsyran)
4.
Droppa den sura fissaften i provröret
Nu uppstår den så kallade
lavalamp-effekten. Fissaften lägger sig som röda bollar i matoljan. Sedan tar bubblorna tag i fissaften som börjar åka upp och ner.
Hur blir det så? När man blandar surt och basiskt uppstår koldioxid = CO2. Bubblorna fylls av koldioxiden och börjar stiga upp mot ytan. När bubblan stigit släpper den av luften (koldioxiden) och då blir bubblan tung och sjunker. Sedan påbörjas samma process igen. Bubblorna vill upp för att densiteten på innehållet i röret är olika. Eftersom bubblorna är lättast stiger dem.
Hur blir det så? När man blandar surt och basiskt uppstår koldioxid = CO2. Bubblorna fylls av koldioxiden och börjar stiga upp mot ytan. När bubblan stigit släpper den av luften (koldioxiden) och då blir bubblan tung och sjunker. Sedan påbörjas samma process igen. Bubblorna vill upp för att densiteten på innehållet i röret är olika. Eftersom bubblorna är lättast stiger dem.
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen.
(Lpfö 98 rev. 2010, s. 10)
(Lpfö 98 rev. 2010, s. 10)
Referenser:
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig: www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Thisner, Annika (2007). Matte på burk: en arbetsmetod för förskolan. Stockholm: Sveriges utbildningsradio
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar