Det första bildpasset inleddes med en kort teorigenomgång kring ”bildgrammatik” och vi fick titta på bilder som satts samman på olika sätt. Vi gick igenom statiska, dynamiska, konkreta och abstrakta bilder. Den statiska bilden eftersträvar balans, medan den dynamiska bilden är i obalans. Ett exempel på dynamiska bilder är sportbilder som är fulla av rörelse. En konkret bild speglar något där vi tydligt ser vad det föreställer, medan den abstrakta bilden innebär det motsatta. Vi pratade också om optisk medelpunkt. Ett exempel på en optisk medelpunkt är hur nyhetsankaret är placerat i tv-rutan – något förskjutet åt sidan och något förskjutet uppåt. Hej, hej!
Sedan fick vi en genomgång av det oändliga materialet innan det var dags att börja skapa. Vi fick börja med att välja en av alla bilder som Mats lagt fram. Sedan fick vi göra ett titthål i ett pappersark och placera den på bilden. Det motiv som trädde fram i rutan skulle sedan återskapas på olika sätt. Här ser ni exempel på vad jag skapade med silkespapper, skisspennor, kolkrita, målarfärg och trä:
Tyvärr glömde jag bort att dokumentera under bildpass två, men här kommer två exempelbilder på hur man gör eget papper med hjälp av tidningar, vatten, stavmixer och en ram.
Det verbala språket stimuleras genom att sätta ord på begrepp
(exempelvis på de redskap vi använder) och genom reflektioner kring vårt
skapande. Här kommer även matematik in genom att utforska mönster och former,
mäta upp färg och beräkna hur mycket material vi behöver etc. Naturvetenskap
går också att inkludera genom att skapa med naturmaterial, återbruka med mera.
Exempelvis återbrukade vi gamla tidningar när vi skulle skapa vårt egna papper.
I skapandet anser jag att vi kan inkludera alla ämnesområden och alla får delta
på sina villkor utan att bli bedömda. I det fria skapandet finns som sagt inga
rätt eller fel och alla behöver inte göra samma sak. Det sista är något som
upprepats under kursens alla delar, bland annat menar Körling (2012, s. 7) att
efterapning inte leder till riktig kunskapsutveckling. Detta är något som jag
kommer att bära med mig in i arbetslivet. Kreativitet är inte att alla ska göra
samma!
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin
skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och
erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik,
dans och drama”
(Lpfö 98 rev. 2010, s. 10)
”Att kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild
[…] utgör både innehåll och metod i förskolan strävan att främja barns
utveckling och lärande. Detta inbegriper också att forma, konstruera och att
nyttja material och teknik.”
(Lpfö 98 rev. 2010, s. 7)
Referenser:
Körling, Anne-Marie (2012). Nu ler Vygotskij. Stockholm:
Liber
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010).
Stockholm: Skolverket. Tillgänglig: www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar