tisdag 31 mars 2015

Matematik med Carina Mattsson

Vid ett tillfälle i kursen hade vi en workshop i matematik tillsammans med Carina Mattsson, förskollärare från Timmele. Hon har bland annat varit med och startat upp en matematikprofil och vi har fått ta del utav ett matematikprojekt hon genomfört i sin barngrupp. Det gick ut på att barnen fick avbilda Timmeles kyrka på olika sätt. De fick rita de mönster de kunde hitta på kyrkan och på kyrkogården. Detta ledde sedan till ett tredimensionellt bygge.

Carina Mattsson pratade om matematiska begrepp och vi fick också ta del utav en lista på en mängd olika sådana. Matematik är så mycket mer än vad man först tror!
Vi fick också kika på material som tagits med till workshoptillfället och självklart fick vi också testa det. Bland annat visade Carina oss en mat-och-sov-klocka som gick ut på att barnen fick träna sig på tidsbegrepp. Det visade sig under VFU-uppföljningen vara något som flera inspirerats av.
 
Mat-och-sov-klocka gjord av annan student i kursen

Matematik utgör en stor del inom förskolans kunskapsuppdrag och berör flera av strävansmålen i läroplanen. Inom matematiska aktiviteter kan flera andra kompetenser också utvecklas såsom språkliga, sociala, musikaliska med mera. Matematiken finns överallt, det gäller bara att uppmärksamma den. Det har varit positivt att få ta del av praktiska tips på aktiviteter och material som man kan använda inom förskolan och det inspirerar till att tänka vidare inom ämnet. Thisner (2007, ss. 5-6) menar att pedagoger kan göra matematiken synlig genom ett lekfullt arbetssätt.  Att arbeta med matematik ingår i förskollärarens uppdrag och enligt Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, s. 11) ska ”förskollärare ansvara för att arbetet i barngruppen genomförs så att barnen stimuleras och utmanas i sin matematiska utveckling”.

Referenser:
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket.
Tillgänglig på Internet:
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442


Thisner, Annika (2007). Matte på burk: en arbetsmetod för förskolan. Stockholm: Sveriges utbildningsradio

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar