Carina Mattsson pratade om
matematiska begrepp och vi fick också ta del utav en lista på en mängd olika
sådana. Matematik är så mycket mer än vad man först tror!
Vi fick också kika på material som
tagits med till workshoptillfället och självklart fick vi också testa det.
Bland annat visade Carina oss en mat-och-sov-klocka som gick ut på att barnen
fick träna sig på tidsbegrepp. Det visade sig under VFU-uppföljningen vara
något som flera inspirerats av.
Mat-och-sov-klocka gjord av annan student i kursen
Matematik utgör en stor del inom
förskolans kunskapsuppdrag och berör flera av strävansmålen i läroplanen. Inom
matematiska aktiviteter kan flera andra kompetenser också utvecklas såsom
språkliga, sociala, musikaliska med mera. Matematiken finns överallt, det
gäller bara att uppmärksamma den. Det har varit positivt att få ta del av
praktiska tips på aktiviteter och material som man kan använda inom förskolan
och det inspirerar till att tänka vidare inom ämnet. Thisner (2007, ss. 5-6)
menar att pedagoger kan göra matematiken synlig genom ett lekfullt
arbetssätt. Att arbeta med matematik
ingår i förskollärarens uppdrag och enligt Läroplanen för förskolan (Lpfö 98
rev. 2010, s. 11) ska ”förskollärare ansvara för att arbetet i barngruppen
genomförs så att barnen stimuleras och utmanas i sin matematiska utveckling”.
Referenser:
Läroplan
för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Thisner, Annika (2007). Matte
på burk: en arbetsmetod för förskolan. Stockholm: Sveriges utbildningsradio
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar