onsdag 1 april 2015

Textilmuséet i Borås

Under kursen har vi gjort besök på Textilmuséet i Borås. Vi har gått rundvandring och kollat på utställningarna, utforskat den stora garderoben med kläder från olika decennier och haft en workshop i skapande. På muséet fanns det mycket att utforska och lokalen var uppdelad i olika teman. På ett ställe fanns ett bord där barnen kunde lägga ut små plattor med mönster på för att skapa ett stort mönster utav dem. På ett annat ställe fick man gå runt och känna på olika material som alla vara skapade av olika slags textilier, det var alltifrån däck och brandslangar till sportkläder. I en hörna var temat miljö och hållbar utveckling och där kunde man titta på material som innehöll olika farliga ämnen. Det fanns också en klänning som skapats genom återbruk - den var gjord utav gamla kaffeförpackningar som klippts och formats. I ett annat rum förbereddes en utställning med olika maskiner som använts inom textilindustrin och det var fokus på Borås historia. På övervåningen fanns en utställning som handlade om textilarbetarnas villkor i Bangladesh. Där hade de byggt upp ett skjul som kunde vara en typisk bostad för en familj i Bangladesh. Där kunde man gå in och se sig omkring och reflektera kring skillnader i levnadsvillkor.

Jag anser att ett besök på Textilmuséet kan bidra till att utveckla kunskaper inom en mängd olika ämnesområden, men vad gäller den fysiska miljön var den inte helt anpassad till barn. Detta var också något som vår museipedagog lyfte och var kritisk till. Dock tror jag att det fanns mycket för barnen att undersöka ändå och jag skulle absolut kunna tänka mig att  gå dit med en barngrupp. En våning upp fanns det dessutom ytor för skapande där barnen kan utforska olika material. Några exempel på kunskaper som kan utvecklas genom ett besök på Textilmuséet:

- Matematiska kunskaper (exempelvis vad gäller mönster)
- Språkliga kunskaper genom att exempelvis benämna olika material eller genom tankar och reflektioner
- Kunskaper inom miljö, hållbar utveckling och återbruk
- Förståelse för olika sätt att leva och bo, kulturella och ekonomiska skillnader
- Värdegrundsfrågor lyfts
- Kunskap inom textil och skapande

- Kunskap inom teknik
- Kunskap kring historia

Med mera...

En av utställningarna hette Fiber Futures – Japans textilpionjärer och handlade mycket om strukturer, former och skuggor. Rummet var mörkt och upplyst på ett sätt som skapade många intressanta former ifrån konstverken och jag kan tänka mig att barn skulle tycka att miljön var spännande. Där fanns mycket att utforska och samtala om såsom former, mönster, ytor och strukturer, ljus och skugga, känslor med mera. Att samtala om konst leder också till att språket utvecklas och därför kommer språk in som en naturlig del i aktiviteten.
 
Artikel 31 i Barnkonventionen (2009) lyder:

”Konventionsstaterna skall respektera och främja barnets rätt att till fullo delta i det kulturella och konstnärliga livet och skall uppmuntra tillhandahållandet av lämpliga och lika möjligheter för kulturell och konstnärlig verksamhet samt för rekreations- och fritidsverksamhet.”

Dagen avslutades med en workshop där vi fick studera olika insekter på bild och sedan välja en att skapa med hjälp av textilier och spillmaterial. Jag gjorde en slags skalbagge:
 
Att skapa med olika material är något som är högst väsentligt för förskolan. På Textilmuséet erbjöds vi en mängd olika material som kanske inte alltid är så vanliga ute på förskolorna, såsom gamla sladdar, stålfjädrar med mera. Att barnen erbjuds ett stort utbud av olika material att skapa med tror jag bidrar till fantasi och kreativitet, vilket medför att skapandet blir mer lustfullt.

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama”
(Lpfö 98 rev. 2010, s. 10)

Referenser:
Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter. (2009). Stockholm: UNICEF Sverige.
Tillgänglig på Internet:
http://unicef-porthos-production.s3.amazonaws.com/barnkonventionen-i-sin-helhet.pdf


Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. Utg.] (2010). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig: www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar