Jag anser att ett besök på Textilmuséet kan bidra till att utveckla kunskaper inom en mängd olika ämnesområden, men vad gäller den fysiska miljön var den inte helt anpassad till barn. Detta var också något som vår museipedagog lyfte och var kritisk till. Dock tror jag att det fanns mycket för barnen att undersöka ändå och jag skulle absolut kunna tänka mig att gå dit med en barngrupp. En våning upp fanns det dessutom ytor för skapande där barnen kan utforska olika material. Några exempel på kunskaper som kan utvecklas genom ett besök på Textilmuséet:
- Matematiska kunskaper (exempelvis vad gäller mönster)
- Språkliga kunskaper genom att exempelvis benämna olika material eller genom tankar och reflektioner
- Kunskaper inom miljö, hållbar utveckling och återbruk
- Förståelse för olika sätt att leva och bo, kulturella och ekonomiska skillnader
- Värdegrundsfrågor lyfts
- Kunskap inom textil och skapande
- Kunskap inom teknik
- Kunskap kring historia
Med mera...
En av utställningarna hette Fiber Futures – Japans textilpionjärer och handlade mycket om
strukturer, former och skuggor. Rummet var mörkt och upplyst på ett sätt som
skapade många intressanta former ifrån konstverken och jag kan tänka mig att
barn skulle tycka att miljön var spännande. Där fanns mycket att utforska och
samtala om såsom former, mönster, ytor och strukturer, ljus och skugga, känslor
med mera. Att samtala om konst leder också till att språket utvecklas och
därför kommer språk in som en naturlig del i aktiviteten.
”Konventionsstaterna skall respektera och främja barnets rätt att till fullo delta i det kulturella och konstnärliga livet och skall uppmuntra tillhandahållandet av lämpliga och lika möjligheter för kulturell och konstnärlig verksamhet samt för rekreations- och fritidsverksamhet.”
Dagen avslutades med en workshop där vi fick studera olika insekter
på bild och sedan välja en att skapa med hjälp av textilier och spillmaterial.
Jag gjorde en slags skalbagge:
Att skapa med olika material är något som är högst väsentligt
för förskolan. På Textilmuséet erbjöds vi en mängd olika material som kanske
inte alltid är så vanliga ute på förskolorna, såsom gamla sladdar, stålfjädrar
med mera. Att barnen erbjuds ett stort utbud av olika material att skapa med
tror jag bidrar till fantasi och kreativitet, vilket medför att skapandet blir
mer lustfullt.
”Förskolan ska
sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att
förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek,
bild, rörelse, sång och musik, dans och drama”
(Lpfö 98
rev. 2010, s. 10)
Referenser:
Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter. (2009).
Stockholm: UNICEF Sverige. Tillgänglig på Internet: http://unicef-porthos-production.s3.amazonaws.com/barnkonventionen-i-sin-helhet.pdf
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. Utg.] (2010). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig: www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar