Under min VFU-period har jag fokuserat på tema mönster, färg
och form eftersom det hade koppling till såväl mitt didaktiska material som
avdelningens tema. Under första veckan introducerade jag mitt mönstermemory för
barnen. De allra flesta barnen blev genast intresserade och en grupp om fem
barn fick testa att spela först. Att lägga i ordning korten rätt och komma
överens om turordningen var viktigt. Vi bestämde att den yngsta spelaren fick
börja, vilket ledde till en diskussion om ålder, födelsedagar och månader. Att
gå medurs var ett begrepp vi kom i
kontakt med. Jag försökte att använda det istället för att säga ”klockans håll”.
Under tiden som vi spelade pratade vi om mönster och former, men också om
färgerna. Jag försökte att ställa frågor om färglära, men ofta halkade barnen
in på ämnet ”tjej- och killfärger”. På så vis berördes också området genus. Jag
försökte att ställa öppna frågor som utmanade dem i deras tänkande, vilket
ibland lyckades och ibland inte. Till förskolans uppdrag hör att motverka
traditionella könsroller och könsmönster (Lpfö 98 rev. 2010, s. 5).
Under denna veckan introducerade jag också min mandala för
barnen. Pedagogerna skrev ut teckningar med mandalamönster som barnen fick
färglägga och sedan arrangerade jag dem som en miniutställning i ateljén.


Jag gjorde också en utomhusaktivitet med barnen som jag
kallade för mönsterpromenad. Jag tog med en grupp barn till ett naturområde i
närheten av förskolan. Vi hade med oss iPaden för att kunna ta kort på mönster
vi såg. Gräs tyckte barnen var randigt, på ett löv anade vi formen av ett
hjärta, ett galler var randigt, en stenmur rutig med mera. Under tiden pratade
vi kring mönstren och funderade på om det var mönster som naturen skapat eller
om människan skapat dem. Vi plockade med oss naturmaterial i påsar som jag
förklarade att vi skulle använda oss av senare. Vi hittade vitsippor och såg
knoppar på träden, vilket ledde till att vi pratade om våren, årstider och vad
som händer i naturen. Vi såg även hästar som barnen gärna ville mata, men först
fick vi fundera på vad hästar äter egentligen. Enligt Lpfö (98 rev. 2010,s. 10)
ska förskolan ”sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för
naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter och djur”.
När vi kom tillbaka till gården fick barnen varsin papperstallrik som de fick
arrangera sitt material på. Min tanke var att det skulle bli mandalas, men det
var bara en flicka som ville göra ett symmetriskt mönster. De andra barnen
gjorde bland annat gubbar, mönster av olika slag och en ”katapultbro”. I
förskolans uppdrag ingår att utveckla barns förmåga att skapa och konstruera
genom olika tekniker och material (Lpfö 98 rev. 2010, s. 10).

Referenser:
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig: www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar