lördag 25 april 2015

VFU vecka 2

Under den andra VFU-veckan hände det grejer i naturen. Knopparna på träden hade slagit ut under helgen och på måndagen var det flera av de yngsta barnen som uppmärksammade detta. Även några av de stora barnen påpekade att det var grönt ute och detta ledde till en diskussion i samlingen efter utevistelsen. Vi pratade om årstiderna och vad som händer i naturen. Vi hade hittat ett löv på vår mönsterpromenad veckan tidigare som börjat brytas ner. Lövens processer var något som fascinerade flera barn. Kanske något att starta ett tema kring nästa gång?

"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap"
(Lpfö 98 rev. 2010, s. 10)



Men den här veckan var det tema mönster som hade uppstart! Vi gick på mönsterjakt inne på avdelningen. Pedagogerna hade klippt ut kort med både former och mönster på som barnen skulle leta efter. Barnen fick en checklista där de fick skriva ner hur många de kunde hitta av varje sort genom att markera med streck för varje hittad form/mönster.


Resten av veckan fortsatte i tema mönstrets tecken. Vi skapade med olika material och barnen fastnade verkligen för de olika mönstren. Själva tog de initiativet att bygga mönstrade beyblades. Detta visade sig senare vara ett riktigt fenomen som spridits till flera länder. Det visade vi för barnen på avdelningens projektor. Mitt personliga VFU-mål var att använda mig mer av digitala redskap, så även dokumentationen från mönsterpromenaden visades upp på projektorn via en presentation i appen KeyNote. Användningen av digitala redskap är något som blivit allt vanligare i förskolan, idag är det vardag. Vi använder digitala foton och fotoramar, dator, iPad, iPhone och en mängd olika appar. I början var jag kritisk till hur snabbt den digitala utvecklingen skett och hur långt ner i åldrarna användningen har krupit. Jag tror att min negativa inställning berodde på okunskap och till en början också ett ointresse hos mig själv. Idag har jag kommit i kontakt med digitala redskap mycket mer och jag har valt att medvetet "utsätta mig" för dem. Det har inneburit att jag sett många möjligheter till utveckla den pedagogiska verksamheten och skapa tillfällen till lärande. Jag tror att det är viktigt att hänga med i den digitala utvecklingen - inte minst för att den är ett stort intresse hos många barn. Det är ju faktiskt barnens intressen som verksamhetens grund ska vila på.

"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning […]

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap"
(Lpfö 98 rev. 2010, s. 10)


 
Vi sjöng också sånger om färger, till exempel "Röd, röd, röd är mössan på mitt huvud" och i varje aktivitet eller spontan situation där mönster och former kunde återfinnas försökte jag att uppmärksamma barnen på det. Dessutom hade ju pedagogerna olika aktiviteter kring temat inplanerade också.

"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama" 
 
(Lpfö 98, rev. 2010, s. 10)
 
 
Referenser:

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig: www.skolverket.se/publikationer?id=2442


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar