fredag 8 maj 2015

VFU vecka 3

Under den tredje VFU-veckan flöt dagarna på som vanligt. Vi fortsatte att arbeta med tema mönster och skapade för fullt. Det som var speciellt denna vecka var att det var Skräpplockarveckan. Därför begav vi oss ut i naturen för att plocka skräp. Barnen var duktiga på att skilja på vad som hörde hemma i naturen och inte. Vi hittade alltifrån godispapper till fimpar och snusdosor. Barnen reflekterade kring att det var synd om de vilda djuren som behövde bo bland skräpet. Något barn berättade också hur farligt det är med glas som kastas i naturen, för det kan man skada sig på. Aktiviteten ledde till diskussion i samlingen och barnen verkade tycka att ämnet var intressant. Miljöfrågor är något som arbetas med dagligen på förskolan och förra året fick de Grön Flagg.

"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap"
 
(Lpfö 98 rev. 2010, s. 10)
 
 
Under veckan förbereddes också aktiviteter inför Förskolans dag, som brukar firas gemensamt med alla avdelningar ute på gården. Förskolans dag firas den andra torsdagen i maj varje år för att uppmärksamma förskoleverksamheten och det viktiga arbetet som görs i förskolan. På min VFU-plats skulle gården pyntas lite extra dagen till ära och det blev bestämt att man skulle fokusera på ljud. Därför blev barnens uppgift att tillverka mobiler med bjällror i som skulle hängas upp i träden. Mobilens stomme var en metallring som vi fäste trådar i. Trådarna fick barnen fylla med pärlor och i ena änden fästes en bjällra. I mitten av cirkeln hängdes en pinne som skulle blåsa och slå mot bjällrorna i vinden så att de spelade. En kul grej som uppskattades av de flesta barnen, men det var tålamodskrävande för många av dem att pärla och träna finmotoriken. I aktiviteten berördes naturorienterade områden som ljud och teknik samt att finmotoriken stimulerades. Vi gjorde dessutom en till mobil som endast bestod av pinnar. Dessa pinnar målades randiga med målarfärg, vilket kom att beröra området matematik (mönster) och skapande inom bild.
 
Referenser:

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.]
(2010). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig: www.skolverket.se/publikationer?id=2442
 
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar