onsdag 8 april 2015

Fältdagar innan VFU:n

Inför vår VFU-period hade vi fått i uppgift att skapa ett didaktiskt material som sedan skulle användas på förskolan. Innan perioden började fick vi tre fältdagar som gick ut på att lära känna barngruppen, ta reda på om det pågick några aktuella teman samt observera vad barnen intresserade sig för. Detta skulle vi sedan utgå ifrån när vi skapade vårt material.

Jag hade redan klart för mig att de ämnen jag ville fokusera på var bild, språk och matematik och hade en tanke om att arbeta med mandalas. Jag har varit på samma VFU-plats tidigare och visste sedan innan att spel är något barnen använder dagligen, framför allt memory är väldigt populärt. När jag pratade med min handledare visade det sig att de skulle starta upp tema mönster under min andra VFU-vecka. Med den kunskapen började jag utveckla idén kring mandalas och jag beslutade mig för att göra ett mönstermemory. Min tanke var också att använda mig av kursens innehåll för att utveckla fler aktiviteter kopplat till färg, form och mönster att göra tillsammans med barnen.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar