Under en workshop använde vi oss av en fallskärm, vilket
brukar vara relativt vanligt i förskolan. Med den kan man undersöka olika
matematiska fenomen. Man kan också lägga en boll på den och dra i fallskärmen
upp och ner utan att låta bollen rulla av. På så vis tränas bland annat motorik
och turtagning. Vi fick göra en liknande aktivitet med ett blått tyg där en båt
placerades. Till den aktiviteten kan man sjunga olika vatten- eller
båtrelaterade sånger som exempelvis Sjörövar
Fabbe eller En kulen natt. Att
använda konkret material i samband med musik kan vara ett sätt att förstärka
det språkliga innehållet, vilket är särskilt viktigt för barn som av olika
anledningar är i behov av språkstöd. De flesta barnen brukar dessutom tycka att
aktiviteten blir mer lustfylld vid användandet av material.
Inför den andra workshopen fick vi också planera en
musikövning som vi skulle lära de andra, vilket var ett roligt och effektivt
sätt i att tränas inför den kommande yrkesrollen.Musikstunder är positivt ur många aspekter; det stärker gruppgemenskapen, utvecklar kompetenser inom olika ämnesområden, stimulerar motoriken, man kan utforska olika kulturer, uppleva med sinnena m.m. Eriksson (2013, ss. 18-19) beskriver att "sång och musik gynnar språket, leken, social kompetens, fantasi, kognitiv och emotionell förmåga samt hjälper till att befästa kunskaper inom alla områden". Riddersporre och Söderman (2012, ss. 123-124) är dock kritiska till att musiken används som en metod för att utveckla lärandet inom andra områden och menar att musiken bör få större utrymme som eget ämnesområde. Ett exempel som tas upp i texten är att låta barnen testa på olika instrument, där utforskandet både är fritt och styrt. Ibland kan barnen få spela fritt till olika musikstycken, men man kan också arbeta med att lära barnen att spela stycken korrekt på exempelvis piano. Det är något jag skulle vilja prova någon gång. Kanske går det att introducera barnen till noter, men anpassa dem till färger och sedan klistra färgerna på pianots tangenter? Instrument, musikspelare eller hörlurar kan finnas utplacerade på avdelningen hela tiden för att barnen själva kan få utforska musiken utöver schemalagda musikstunder. Varför inte också tillverka egna instrument tillsammans med barnen som bidrar till fantasi, kreativitet, skapande och kunnande om ljud?
"Förskolan ska
sträva efter att varje barn utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och
kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt
välbefinnande"
"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla
upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild,
rörelse, sång och musik, dans och drama"
(Lpfö 98 rev. 2010, s. 10)
Jag vill avsluta med följande citat som får tala för sig själv:
Musik är ett språk som alla barn och vuxna förstår. Det är både verbalt och icke verbalt. Musik skapar glädje, lockar till mod och bidrar till ny kunskap. Det går att skapa magi med musik - och upplevelser för alla sinnen!
(Eriksson 2013, s. 19)
Referenser:
Eriksson, Marie (2013). Musik i förskolan: inspiration och lärande i sagans värld. Stockholm: Lärarförbundets förlag
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010).
Stockholm: Skolverket. Tillgänglig: www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) (2012). Musikvetenskap
för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar