söndag 29 mars 2015

Musik 1 & 2

Under de två workshops vi haft i musik har vi fått pröva på olika rytmikövningar och vi har även fått testa olika instrument såsom piano, maracas och trumma. Trumman exempelvis är ett bra och enkelt redskap som kan användas i samling för att förstärka takt och rytmer. Den kan också användas för att undersöka stavelserna i barnens namn, vilket utvecklar såväl språklig som matematisk förmåga.

Under en workshop använde vi oss av en fallskärm, vilket brukar vara relativt vanligt i förskolan. Med den kan man undersöka olika matematiska fenomen. Man kan också lägga en boll på den och dra i fallskärmen upp och ner utan att låta bollen rulla av. På så vis tränas bland annat motorik och turtagning. Vi fick göra en liknande aktivitet med ett blått tyg där en båt placerades. Till den aktiviteten kan man sjunga olika vatten- eller båtrelaterade sånger som exempelvis Sjörövar Fabbe eller En kulen natt. Att använda konkret material i samband med musik kan vara ett sätt att förstärka det språkliga innehållet, vilket är särskilt viktigt för barn som av olika anledningar är i behov av språkstöd. De flesta barnen brukar dessutom tycka att aktiviteten blir mer lustfylld vid användandet av material.
(Bilder här och här)
Inför den andra workshopen fick vi också planera en musikövning som vi skulle lära de andra, vilket var ett roligt och effektivt sätt i att tränas inför den kommande yrkesrollen.

Musikstunder är positivt ur många aspekter; det stärker gruppgemenskapen, utvecklar kompetenser inom olika ämnesområden, stimulerar motoriken, man kan utforska olika kulturer, uppleva med sinnena m.m. Eriksson (2013, ss. 18-19) beskriver att "sång och musik gynnar språket, leken, social kompetens, fantasi, kognitiv och emotionell förmåga samt hjälper till att befästa kunskaper inom alla områden". Riddersporre och Söderman (2012, ss. 123-124) är dock kritiska till att musiken används som en metod för att utveckla lärandet inom andra områden och menar att musiken bör få större utrymme som eget ämnesområde. Ett exempel som tas upp i texten är att låta barnen testa på olika instrument, där utforskandet både är fritt och styrt. Ibland kan barnen få spela fritt till olika musikstycken, men man kan också arbeta med att lära barnen att spela stycken korrekt på exempelvis piano. Det är något jag skulle vilja prova någon gång. Kanske går det att introducera barnen till noter, men anpassa dem till färger och sedan klistra färgerna på pianots tangenter? Instrument, musikspelare eller hörlurar kan finnas utplacerade på avdelningen hela tiden för att barnen själva kan få utforska musiken utöver schemalagda musikstunder. Varför inte också tillverka egna instrument tillsammans med barnen som bidrar till fantasi, kreativitet, skapande och kunnande om ljud?

"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande"
"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama"
(Lpfö 98 rev. 2010, s. 10)

Jag vill avsluta med följande citat som får tala för sig själv:

Musik är ett språk som alla barn och vuxna förstår. Det är både verbalt och icke verbalt. Musik skapar glädje, lockar till mod och bidrar till ny kunskap. Det går att skapa magi med musik - och upplevelser för alla sinnen!
(Eriksson 2013, s. 19) 
Referenser:
Eriksson, Marie (2013). Musik i förskolan: inspiration och lärande i sagans värld. Stockholm: Lärarförbundets förlag
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig: www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) (2012). Musikvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar