”Konventionsstaterna skall respektera och främja barnets rätt att till fullo delta i det kulturella och konstnärliga livet och skall uppmuntra tillhandahållandet av lämpliga och lika möjligheter för kulturell och konstnärlig verksamhet samt för rekreations- och fritidsverksamhet.”
Att besöka konsthallar och museum tillsammans med barn är ett sätt att vidga deras erfarenhetsvärld och livsvärld. De kommer i kontakt med en massa olika sinnesintryck och vissa konstverk inbjuder till att uppleva och utforska med hela kroppen. Vi pratade också om hur viktig rollen som pedagog är för barnens möte med konst. Det är viktigt att stanna upp och inte vara alltför entusiastisk själv eftersom man då riskerar att köra över barnen. Istället bör man inta en roll som öppen och frågande där barnen tillåts att undersöka och uppleva. Först då ges barnen möjlighet till en riktig konstupplevelse. Den fysiska miljön, oavsett om vi är medvetna om den eller inte, har också betydelse för barnens möten med konst.
Konst kan ses som en utgångspunkt för lärande inom en mängd olika områden, såsom form och språk. Att tolka och samtala om konst ger möjligheter att uttrycka sig. Konst kan också stimulera det symboliska tänkandet och estetiska lärprocesser.
Vi avslutade dagen med en konstrunda på campusområdet där vi
fick utforska olika statyer. Vi besökte bland annat Rådjur av Klara Kristalova,
House of knowledge av Jaume Plensa och Pose Plastique av Cajsa von Zeipel:
Referenser:
Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter. (2009).
Stockholm: UNICEF Sverige. Tillgänglig på Internet: http://unicef-porthos-production.s3.amazonaws.com/barnkonventionen-i-sin-helhet.pdf
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010).
Stockholm: Skolverket. Tillgänglig: www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar