Jag tog inga bilder från ulltovningen, men såhär kan det se ut:
Vid det andra tillfället höll vi till på Textilmuséet och vi
började dagen med att göra textiltryck. Vi kom i kontakt med en massa nya
begrepp såsom: blocktryck, screentryck, tryckram,
raklar samt positiva och negativa
tryck. Vi fick testa att göra olika sorters tryck, men jag fokuserade mest
på att göra blocktryck med hjälp av mönstrade trästämplar och sedan gjorde jag
egna mönster genom att maskera tyget med tejp. Mot slutet av dagen var det dags
att brodera. Vi fick en genomgång i olika sorters stygn och sedan fick vi
själva pröva på. Jag valde att brodera på ett av mina egenpåhittade mönster.
Det blev en matematiktavla med olika former och siffror. Textiltryck är ett bra
sätt att arbeta med färg och form på och det är något jag använt mig av under
VFU-perioden. Att brodera på sitt eget tyg eller ett tyg som består av många
olika färger kan stimulera fantasin och man behöver inte heller sy så mycket
för att få fram intressanta mönser (Björkdahl Ordell, Eldholm & Hagstrand-Velicu,
2010, s. 66). Att brodera kan vara en finmotorisk utmaning för många barn i
förskoleåldern, men man kan anpassa aktiviteten genom att spänna upp tyget på
en sybåge eller göra broderikort.
I övrigt menar författarna att arbetet med textil stimulerar
barnens språk på många olika sätt. Som konkret exempel ger de att låta barnen
återberätta arbetsprocessen i kronologisk ordning. Då upprepas begrepp som
barnen kommit i kontakt med under aktiviteten och den berättande förmågan
utvecklas (Björkdahl Ordell, Eldholm & Hagstrand-Velicu, 2010, s. 36).
”Förskolan
ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga
att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer”
(Lpfö 98
rev. 2010, s. 10)
”Att
kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild […] utgör både
innehåll och metod i förskolan strävan att främja barns utveckling och lärande.
Detta inbegriper också att forma, konstruera och att nyttja material och
teknik.”
(Lpfö 98
rev. 2010, s. 7)
Referenser:
Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd &
Hagstrand-Velicu, Kerstin (2010). Lär genom textil: en handbok i att använda
textil som pedagogiskt redskap för barns lärande . 1. uppl. [Mölnlycke:
Susanne Björkdahl Ordell]
Körling, Anne-Marie (2012). Nu ler Vygotskij. Stockholm:
Liber
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010).
Stockholm: Skolverket. Tillgänglig: www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar