lördag 28 mars 2015

Kommunikation, specialpedagogik 1 & 2

Ett stort fokus i kursen ligger på språk och under terminen har vi haft två workshops i kommunikation inom specialpedagogik. Det har handlat om TAKK – Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation som är en del av AKK (alternativ och kompletterande kommunikation). Denna typ av kommunikation har tagits fram som stöd för barn och vuxna med grava språkstörningar. TAKK kan aldrig hindra språkutvecklingen, utan det kan till och med leda till att talspråk utvecklas. Det är aldrig för tidigt att börja använda TAKK och det är heller aldrig för sent, vissa har lärt sig att kommunicera med hjälp av TAKK i vuxen ålder.

 
Det är viktigt att komma ihåg att den verbala kommunikationen endast utgör en liten del av all mänsklig kommunikation. Att kunna uttrycka sig, göra sig förstådd och samspela med andra genom kommunikation är en rättighet och utgör en stor del av vardagen på förskolan. Därför är det viktigt att vi kan anpassa oss efter varje barns språkliga behov för att hjälpa dem i sin språkutveckling och inkludera dem i barngruppen.

 
Det finns även andra typer av kommunikativt stöd som kan användas på förskolan, exempelvis olika bilder eller pictogram. Det är också viktigt att tänka på att använda mycket konkret material, att vara tydlig och anpassa språktempot efter barnets förmåga. Samtidigt är det viktigt att minnas att ligga strax över barnets nivå för att utmana barnet i sin utveckling. Att använda mig av TAKK och annat språkstöd är något jag vill bli bättre på och kommer att bära med mig genom yrkeslivet.

"Arbetslaget ska samarbeta för att erbjuda en god miljö för utveckling, lek och lärande och särskilt uppmärksamma de barn som av olika skäl behöver stöd i sin utveckling"
(Lpfö 98 rev. 2010, s. 11)
"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra"
(Lpfö 98 rev. 2010, s. 10)

Referenser:
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. Utg.] (2010). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig: www.skolverket.se/publikationer?id=2442

http://www.teckenparlor.se/takk/vad-ar-takk

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar