måndag 30 mars 2015

Drama 1 & 2

Våra två workshops i drama har innehållit såväl teori som praktik och det har också varit en övning inför ett seminarium kring medierat lärande. Medierat lärande sker genom olika typer av medier. Det kan handla om konstnärliga ämnen och medierna kan vara både av mental eller fysisk karaktär.

Drama betyder att åskådliggöra genom handling och kan ses som ett ämne. I förskolan är det dock starkt förknippat med lek och ses som en uttrycksform. Drama i förskolan kan ses som en slags styrd lek, förklarade Gunilla Fihn under en workshop. För att dramat ska bli pedagogiskt krävs det att vi gör det pedagogiskt. Dramapedagogik handlar om drama i lärandesammanhang och kan delas in i en pyramid bestående av delarna pedagogik, teater och lek. I dramapedagogiken innefattas tanke, känsla och handling.
 
Vi pratade om drama som ämne och att drama behöver ses som ett eget ämne att arbeta om, istället för att arbeta med drama för att uppnå något annat. Att vara en ledare är en viktig egenskap när det gäller drama – det är vad jag gör som avgör om det blir pedagogiskt. Viktiga saker att tänka på kan till exempel vara att förklara tydligt och välja sina ord väl, att vara positiv och använda humor, att dela in gruppen, att ta barns rädsla på allvar och att överväga när man ska delta själv och inte. I en dramaaktivitet sker upplägget ofta i en viss följd, ett dramaförlopp, och det fick vi sedan träna på under workshopen. Vi fick välja en barnbok och sedan planera dramaaktiviteter baserat på den. Vår grupp valde Vit, svart och alla de andra färgerna av författarparet Inger och Lasse Sandberg. Vi tog fasta på värdegrundsfrågorna som lyfts i boken och planerade komma-igång-övningar där alla får synas och bli bekräftade. Sedan planerade aktiviteter kopplat till temat färg, till exempel att alla blir tilldelade en färg och sedan får gestalta något som har den färgen likt charader.
 

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama”
(Lpfö 98 rev. 2010, s. 10)

Som inom alla andra ämnesområden är rollen som pedagog viktig. Eftersom vi alla är olika lär vi också på olika sätt. Därför är det viktigt att kunna vara flexibel och anpassa undervisningen så att den är varierad och ger möjligheter till lärande och meningsfullhet för alla. Det är också viktigt att fokusera på själva aktiviteten och inte på resultatet – på så vis blir man som pedagog också medlärande i processen (Amhag, Kupferberg & Leijon, 2013, ss. 157-163).

Referenser:
Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie (red.) (2013). Medierat lärande och pedagogisk mångfald. Lund: Studentlitteratur.

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. Utg.] (2010). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig: www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar