Drama betyder att åskådliggöra genom handling och kan ses som
ett ämne. I förskolan är det dock starkt förknippat med lek och ses som en
uttrycksform. Drama i förskolan kan ses
som en slags styrd lek, förklarade Gunilla Fihn under en workshop. För att
dramat ska bli pedagogiskt krävs det att vi gör det pedagogiskt. Dramapedagogik
handlar om drama i lärandesammanhang och kan delas in i en pyramid bestående av
delarna pedagogik, teater och lek. I dramapedagogiken innefattas tanke, känsla
och handling.
Vi pratade om drama som ämne och att drama behöver ses som
ett eget ämne att arbeta om, istället för att arbeta med drama för att uppnå
något annat. Att vara en ledare är en viktig egenskap när det gäller drama –
det är vad jag gör som avgör om det blir pedagogiskt. Viktiga saker att tänka
på kan till exempel vara att förklara tydligt och välja sina ord väl, att vara
positiv och använda humor, att dela in gruppen, att ta barns rädsla på allvar
och att överväga när man ska delta själv och inte. I en dramaaktivitet sker
upplägget ofta i en viss följd, ett dramaförlopp, och det fick vi sedan träna
på under workshopen. Vi fick välja en barnbok och sedan planera
dramaaktiviteter baserat på den. Vår grupp valde Vit, svart och alla de andra färgerna av författarparet Inger och
Lasse Sandberg. Vi tog fasta på värdegrundsfrågorna som lyfts i boken och
planerade komma-igång-övningar där alla får synas och bli bekräftade. Sedan
planerade aktiviteter kopplat till temat färg, till exempel att alla blir
tilldelade en färg och sedan får gestalta något som har den färgen likt
charader.
”Förskolan
ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga
att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som
lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama”
(Lpfö 98
rev. 2010, s. 10)
Som inom alla andra ämnesområden är rollen som pedagog
viktig. Eftersom vi alla är olika lär vi också på olika sätt. Därför är det
viktigt att kunna vara flexibel och anpassa undervisningen så att den är
varierad och ger möjligheter till lärande och meningsfullhet för alla. Det är
också viktigt att fokusera på själva aktiviteten och inte på resultatet – på så
vis blir man som pedagog också medlärande i processen (Amhag, Kupferberg &
Leijon, 2013, ss. 157-163).
Referenser:
Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie (red.)
(2013). Medierat lärande och pedagogisk
mångfald. Lund: Studentlitteratur.
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. Utg.] (2010).
Stockholm: Skolverket. Tillgänglig: www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar